maanantai 13. lokakuuta 2014

Ratatreenejä

 Agilitytreeneissä on käyty lokakuussa kerran, jolloin meitä odotti hallissa melko helppo rata (rata rakennetaan aina sunnuntaisin ja puretaan torstaisin). Sirius ja Aurinko pääsivät kirjaimellisesti juoksemaan radalle, koska otin hypyistä rimat pois. Ainoastaan medirengas ja muuri sisälsivät oikeaa hyppäämistä.

Rata 07.10.2014
  Omalla vuorollaan Sirius hyppäsi jokaisen siivekkeen välistä, ihan kuin siinä olisi ollut näkymätön, matala rima :D Muutoin Nakilla oli hauskaa rallatella rataa, sai juosta lujaa eikä rata ollut koirallekaan vaikea. Kontakteihin tarvitaan lisää vauhtia, johon voin toivottavasti vaikuttaa oikea-aikaisella ja oikeanlaisella palkkaamisella. Naksutinta ja namipalkkaa on käytetty, olisiko lelupalkka oikea vaihtoehto vauhdin lisäämiseksi alastulokontaktilla?

 Aurinko empi siivekkeiden välistä juoksemista, mutta muutoin se juoksi lujaa - melkein yhtä lujaa kuin normaalistikin. Ainoastaan putken oikean pään löytyminen oli aluksi hankalaa, koska "tässä" -käsky on tällä hetkellä maailman hirveintä. Apua sentään. Koska käytin sitä 3-luokan kisoissa erittäin painokkaasti yhdellä esteellä ja käytin karkeaa kehonkieltä, jonka takia Aurinko ahdistuu edelleen "tässä" -käskystä agilityssa. Lenkillä sitä voi käyttää ilman ahdistusongelmaa. Siedättämällä ja palkkaamalla toivottasti tästäkin sana-angstista päästään eroon.
 Aurinkoisessa nimittäin asuu pieni perfektionisti, joka tulee esille agilityssa, rallytokossa, näyttelyissä, kynsien leikkaamisessa, harjaamisessa, pesemisessä, kuivaamisessa... Lista on loputon. Mikäli Aurinko tajuaa tehneensä väärin tai suorittaneensa pyydetyn tehtävän väärin, on se maailmanloppu. Minun ei tarvitse tehdä mitään eikä edes sanoa mitään erikoista, ainoastaan toistaa käsky uudestaan (samalla äänellä kuin ensimmäisenkin kerran) niin Aurinko ahdistuu. "Hirveää, enkö osannutkaan tätä? Voi kamalaa, apua, nyt mamma inhoaa minua ja minä en saa karkkia/lelua. Minä en osaa mitään, anteeksi. Anteeksi, en osaa, olen ihan pieni, alistun täysillä."
 Joka kerta kuitenkin korjaan Auria, pakotan sen tekemään edes jonkun helpomman asian jonka se varmasti osaa, enkä jätä hommaa sikseen - haluan Aurinkoiselle toisen mielentilan, enkä lopeta treeniä ahdistukseen. Ja se riemu, se mielistelevä onnellisuus joka Aurin valtaa siinä vaiheessa, kun se osaakin tehdä oikein ja saa siitä palkkion. Siinä vaiheessa Aurinko ei välttämättä halua lelua tai namia, se haluaa minun syliini, nousee minua vasten, luimistaa korviaan, nuolee kaulaani, heiluttaa häntäänsä niin että koko pylly heiluu ja vikisee. Tämän jälkeen Aurinko kuitenkin jatkaa iloisena tekemistä, oppii uutta ja on reipas kaikin puolin. Yritän kovasti ymmärtää pikkuakan ajatuksen juoksua, mutta välillä se on kovin vaikeaa - vaikka perfektionisti olen itsekin joissain asioissa.


 Africa teki samaa rataa, tosin rimojen kanssa jotka olivat 55cm. Africa teki myös renkaan osana rataa, enkä huomannut ongelmaa itse renkaan suorittamisessa vaan siinä, etten itse linjannut koiraa kunnolla enkä ottanut sitä ensimmäisellä kerralla tarpeeksi tiukasti haltuun putkesta tulon jälkeen. Meillä nimittäin asustaa putkihullu-whippet. Ja putkihullu-kooikkerinarttu.


 Rallytokoa on käyty tekemässä kaksi kertaa, nyt olemme jo siirtyneet ratatreeneihin! Ongelmana ei suinkaan ole se, etteivätkö kooikkerit osaisi ja oppisi, vaan se että minä unohdan antaa käskyjä koirilleni, enkä lue rataa. Olen molemmilla kerroilla jättänyt yhden kyltin välistä, koska olen unohtanut lukea rataa (siellä on tosiaan numerokyltit) ja olen liian keskittynyt tuijottamaan koiraa.
 Harjoituksen puutetta, sanon minä. Onneksi minulla on vielä aikaa treenata radanluku- ja -suoritustaitojani, koska rallytokokisoihin en ole menossa ennenkuin vuonna 2015 - ihan siitä syystä, ettei lähiseuduilla enää järjestetä kisoja tänä vuonna.
 Alla ovat ne rallytokoratapiirrokset, jotka olen kooikkereitteni kanssa tehnyt. Koirat osaavat, minä en!




 Aurinko kävi myös fysioterapiassa saamassa lihashuoltoa myös laserin muodossa. Aurinko ei ollut täysin rento käsittelyssä, mutta makasi kuitenkin nätisti kyljellään ja antoi fysioterautin hoitaa itseään rauhassa. Laser oli minulle uusi tuttavuus koiranhoidossa, mutta voihan sitäkin kokeilla. Jumeja löytyi kyljistä ja pitkistä selkälihaksista, eli samoista kohdista joita minä itsekin kotona käsittelen. Aurille tekisi hyvää käydä vielä uudestaan fyssarilla, katsotaan ehditäänkö uudelle käynnille ennen juoksuja (ja valitettavasti myös rahatilanne hankaa tässä kuussa vastaan, ensi kuussa ehkä sitten...).
 Aurinko kävi myös energiahoitajalla viikko sitten, kun kerran ilmaiseksi päästiin. Se oli mielenkiintoinen kokemus! En tiedä oliko siitä apua, mutta ainakin Aurinkoiselle teki hyvää olla vieraan ihmisen käsittelyssä ilman että Aurinkoon sattui yhtään. Osa eläinlääkärissäkäynneistämme on ollut täynnä kipua (reikä nilkassa, paise suussa, selkätulehdus), joista selkätulehduksen aiheuttamat lihaskireydet ovat taas aiheuttaneet kiputiloja joita on hoidettu osteopaattilla, fyssarilla ja hierojalla. Energiahoidossa koiraa ei hierota, vaan hoitaja välittää energiaa käsiensä kautta, ptäen niitäkevyesti kehon päällä tai käsittelee kehoa kevyin kosketuksin. Aurinko haukotteli leveästi monta kertaa hoidon aikana, ja lopuksi päätti vielä ravistella kunnolla. Tiedä sitten, oliko energiahoidosta apua mutta ollaan ainakin yhtä (hoito)kokemusta rikkaampia.

 Syyskuun lopussa olin talkoilemassa PoKSin avoimien ovien -päivässä kooikkereitten kanssa, ja nyt vihdoin sain sieltä muutamia kuvia itselleni. Aurinko sekä Sirius esiintyivät agilitynäytöksissä, lisäksi Sirius pääsi saalistamaan viehettä ja Aurinko esitteli itseään koiranäyttelynäytöksessä.
 Kooikkerit keräsivät monta silittää ja ihastelijaa, olivathan ne niin hyvin koulutettuja (tehtiin myös temppuja katsojien iloksi) ja nätisti puettuja (uusissa huppareissaan)!
 Kuvat ovat PoKSin tapahtumasta, varsågod.

Lokakuun tavoite:
 - minä opettelen lukemaan rallytokorataa

 - kooikkerit oppivat tulemaan oikealta sivulle ilman käsiohjausapuja


Siriuksen palkka! (c) PoKS ry

Kohta nappaan! (c) PoKS ry

Tätä mieltä olen mittaamisesta *näyttää kieltä*! (c) PoKS ry

Karvaton täplähyeena-Aurinko <3 (c) PoKS ry


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti